czwartek, 26 marca 2015

Warszawski Krzyż Powstańczy

Na marcowym spotkaniu GENPOLU dowiedziałam się, że informacje dotyczące odznaczeń nadawanych po 1945 roku można uzyskać w Kancelarii Prezydenta RP.
Znalazłam kiedyś wzmiankę w jakiejś gazecie że Witold de Laurans ps. TYGRYS został  odznaczony w 1982 roku Warszawskim Krzyżem Powstańczym. Nie dotarłam do żadnego dokumentu który by to potwierdzał, więc napisałam maila z zapytaniem do Kancelarii. Chciałam tez wiedzieć czy można odebrać jeśli nie został odebrany lub otrzymać duplikat.
Napisałam w piątek a w poniedziałek była odpowiedź. Że tak i owszem. Odznaczenie Witold de Laurans otrzymał.  Zgodnie z prawem mogę otrzymać duplikat, za cenę  wykonania czyli za jedyne 35,09 zł brutto.
Zapłaciłam od razu i wczoraj odebrałam z poczty list o zadeklarowanej wartości 36 zł. W środku  był krzyż i faktura.

Mailowo poprosiłam również o  wniosek  lub uzasadnienie. Otrzymałam  mailem wszystko co mieli łącznie z Ustawą.

Dziadek jaki był taki był. To że dla rodziny nie był wzorem męża i ojca to rodzinna tragedia i rozumiem niechęć mojej Matki do jakiejkolwiek chęci rozmowy na jego temat. Ale jedno trzeba mu oddać. Zapisał się pozytywnie w historii Polski. I Choćby tylko dlatego należy mu się pamięć i szacunek. Nie trzeba go kochać i  wielbić ale nie można pozwolić o nim zapomnieć...

Przy okazji pytałam się czy takiego odznaczenia nie otrzymała Babci i jej siostra.. niestety nie. Odznaczenie nie jest już nadawane  (od 1999r) szkoda - bo złożyłabym wniosek.


4 komentarze:

  1. Super wpis. Pozdrawiam i czekam na więcej.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Miło mi że ktoś w czasach zarazy zawitał na moją stronę. Praca, dzieci itp utrudniają nieco regularne pisanie ale coś tam skrobie jak się pojawi nowy wątek.

      Usuń
  2. Dzień dobry, to był Pani Dziadek? Dobrze zrozumiałam? W takim razie biogram ma błąd w nazwisku. Jak mogłabym się z Panią skontaktować? Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  3. Obecnie leżę jak dętka na kwarantannie więc mogę od razu nie odpisać. Tak to moj dziadek. Podaje adres fusiaczek(at)gmail.com

    OdpowiedzUsuń