czwartek, 17 listopada 2016

Suchoń vel Suchan

Poszukiwania rodziny od strony prababki ojczystej poprowadziły mnie do parafii Kodrąb, gdzie mieszkała rodzina Suchoniów vel. Suchanów. Metryka z za metryka rodzina rozrastała się. Razem z nią pojawił się kuzyn też tworzący drzewo. I pewnie poza odkurzeniem z niepamięci imion i nazwisk rodzinnych nic więcej by nie wynikło gdyby nie  niedawny mail od szanownego Kuzyna z pytaniem czy wiem coś o rodzinnym grobie Suchanów w Kodrębie. Nie wiedziałam nic bo jeszcze na tamtejszym cmentarzu nie byłam a i nie spodziewałam się, że po chłopskiej rodzinie zachował się jakikolwiek pozametryklany ślad.
Rzeczony rodzinny grób wyobraziłam sobie raczej jako rozpadający się zaniedbany skromny grób... jakież było moje zdziwienie kiedy otrzymałam zdjęcie eleganckiego nowego nagrobka z czarnego kamienia z trzema pokoleniami Suchanów, kiepska jakość zdjęcia utrudniała odczytanie dat ale widać że... ostatni pochówek był w tym grobowcu w 1939 roku...

Jestem pełna wdzięczności i szacunku dla tych żyjących  których z imienia i nazwiska nie znam, że zachowali pamięć i mieli na tyle szacunku dla przodków by poświęcić swoje pieniądze by zadbać o ich miejsce ostatecznego spoczynku. Przy najbliższej okazji muszę  się tam wybrać... Życzę Wam drodzy genealodzy takich odkryć... bo genealogia pozwala znaleźć umarłych ale i po drodze przynosi wielu żywych do naszego życia....czasem tak samo "chorych" na przeszłość.




3 komentarze:

  1. Agnieszka Suchenek22 kwietnia 2023 07:05

    Przypadkiem natrafiłam na ten post szukając informacji o moim panieńskim nazwisku Suchan. Pomnik we wsi Kodrąb ufundował mój dziadek Leonard Suchan, który był fascynatem genealogii i odnalazł dokumenty i groby naszych przodków właśnie tam. Jeśli masz więcej informacji na temat tej rodziny to bardzo chętnie się dowiem, bo nie mam nic poza nazwiskami. Pozdraiwam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
  2. Andrzej Kiszteliński5 stycznia 2024 18:21

    Witajcie - szukam kontaktu z Leonardem Suchanem. Mieszkam w Radomsko, ale mieszkałem w Kodrębie obok cmentarza. Jestem genealogiem i historykiem. Obecnie piszę historię Kodręba, a w niej historia posterunku policji, który mieścił się naprzeciwko placu mojego dziadka Antoniego. Chciałbym wykorzystać fotografie zamieszczone przez Leonarda Suchana - "Ślad się urywa". Pozdrawiam Andrzej Kiszteliński Radomsko - jest konto na "fejsie" - "Kodrąb i okolice w Starych Fotografiach".

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Leonard Suchan to mój dziadek. Niestety zmarł w 2017 roku w Warszawie, w wieku 94 lat. Jeżeli chciałaby się pan skontaktować to podaję e-mail: aga_su1@tlen.pl

      Usuń