niedziela, 24 marca 2013

Dzieci Marii i Ludwika

 Maria i Ludwik mieli dzieci podobno 14-15 ja jak narzazie mam udokumentowaną  jakkolwiek dziesiątkę z nich.
Ludwik jako c.k. urzędnik  skarbowy, lub urzędnik związany z koleją... podróżował wraz z całą rodziną po całej obecnej południowej Polsce.
Kiedy brał ślub pracował w rejonie obecnego Bielska-białej... najdalej ja na razie znalazłam jego rodzinę w Bieszczadach...
Niestety znalezienie większości aktów urodzenia jego dzieci to będzie czysty przypadek bo  chrzty dzieci odbywały się często kilka miesięcy po urodzeniu a co czasem oznaczały  że już w innym miejscu i niestety muszę jedynie opierać swoje informacje o akty zgonu, lub zapisy ze spisu ludności mieszkańców Krakowa z 1900 roku.

 Ślub Marii i Ludwika odbył się 17 sierpnia 1874 roku w kościele Wszystkich Świętych w Krakowie.
Pierwsze "udokumentowane" dziecko to Zofia .

Zofia Ciepielowska urodziła się 01.06.1877 roku w Modlicy pod Krakowem. Dane mam ze spisu ludności. W  AN Kraków nie znaleziono jej aktu urodzenia... 
Zofia wyszła za mąż za profesora gimnazjum Ignacego Korcyla. Uczył w gimnazjum św. Anny na Groblach, w wyższym Gimnazjum w Kołomyi, W gimnazjum w Jaśle, w gimnazjum we Lwowie.
W 1900 roku urodził się w Krakowie ich syn Lucjan.
Wzmianki o Lucjanie znalazłam w książkach telefonicznych z 1938 roku gdzie pojawia się Lucjan Korcyl , tłumacz przysięgły z francuskiego, zamieszkały w Katowicach- prawdopodobnie jest to ten właśnie Lucjan bo w rodzinnych przekazach została pamięć o tym że przebywał w Katowicach.
W związku z tym że pojawiły się w sieci skany metryk z Krakowa mam nadzieję na odnalezienie aktu ślubu Zofii i Ignacego. Obstawiam Kraków bo w tym czasie w Krakowie rodzili się najmłodsi bracia Zofii...
Niestety nie znam miejsca pochówku  Zofii i jej męża... ale to odnosi się do większości tej rodziny.

Kolejny był Zenon. według spisu ludności  urodzony 23.października 1878, niestety ie wiem gdzie.
O Zenonie wiem bardzo mało... w  wykazie osób wysiedlonych z Galicji i Bukowiny z 1914/15 pojawia się Zenon Ciepielowski  kierownik kopalni nafty Tomaszówka. Od siostry mojej Babci wiem że zmarł gdzieś w zakładzie dla osób chorych psychicznie. Nie wiem czy to był zakład (sanatorium) czy szpital. Wiem jedynie że gdzieś w okolicach Lublina i że komuś z rodziny udało się to kiedyś ustalić.  Obdzwoniłam wszystkie zakłady i szpitale działające przed 1939 rokiem i niestety wszystko prowadzi do Chełma. A tam niestety moje listy zarówno do szpitala jak i do USC pozostały bez odpowiedzi.

Stefania Ciepielowska (Funia) urodzona 01. września 1880 w Wieliczce (dane z aktu zgonu i spisu ludności). Niestety w AN w Krakowie nie ma tego aktu... Pozostaje albo wyprawa do parafii albo do Archiwum Diecezjalnego... Funia zmarła bezdzietnie ale w otoczeniu rodziny  w 1965 roku w Komorowie pod Warszawą. Pochowana jest z trojgiem rodzeństwa i bratową na cmentarzu w Pruszkowie- Żbikowie.

Potem jest kilka lat przerwy i tu możliwe jest że np urodziły się bliźniaczki Maria i Matylda które zmarły w wieku 1,5 roku... a może jakieś inne dziecko.... jak na razie nie trafiłam na ślad gdzie i kiedy mogło przyjść na świat ale 7 lat przerwy jest "podejrzane".

Jadwiga Ciepielowska  urodziła się 15 grudnia 1887 roku w ... no i mam problem gdzie. W spisie jest coś na kształt Lutowiska napisane w nawiasie "Lisko" co może oznacza Lesko... jeszcze nie szukałam w Lesku tego aktu ale trzeba będzie... .
Jadwiga poślubia znanego adwokata Stanisława Szurleja który był obrońcą w znanym procesie brzeskim.
w 1909 roku rodzi się ich córka Stefania Jadwiga Szurlej  która  w 1938 roku wychodzi za Adama Kossowskiego  utalentowanego malarza...

Czesław Ciepielowski rodzi się i umiera w 1889 roku w Jaśle. (informacja dzięki opracowaniom pana Mieczysława Maziarskiego dotyczących Jasła, niestety aktu brak w AP- dziury rocznikowe.)

Karol Kazimierz przychodzi na świat  15. lipca 1890 roku w Jaśle.  (ten akt urodzenia mam). Z informacji uzyskanych  drogą opowieści rodzinnej Karol umiera w wieku ok 14 lat na skutek zapalanie wyrostka robaczkowego. Być może w Krakowie- zleciłam kwerendę.

Helena Ludwika Ciepielowska urodziła się 25 sierpnia 1892 roku w Sanoku.  Ochrzczona została dopiero w drugi dzień Bożego Narodzenia... . (Panie w AP Sanok znalazły  choć miały już się poddać przypomniały sobie ze jest druga księga z tego rocznika- bardzo im dziękuję).  Helena w 1920 roku w Poznaniu poślubia Stanisława Wilczkiewicza  a trzy lata później w Poznaniu jako druga z kolei rodzi się moja Babcia - Giga.
Rodzą się jeszcze dwie dziewczynki. Cała rodzina przenosi się do Jarocina gdzie Stanisław zostaje dyrektorem Komunalnej  Kasy Oszczędnościowej.
Helena zapada na ciężką anginę która niszczy jej zastawki. Helena musi leżeć w łóżku, nie może się denerwować, w domu nie wolno trzaskać drzwiami aby nie doszło do nagłego wzrostu ciśnienia krwi co mogłoby zakończyć się tragicznie... w Wielki Piątek , 7 kwietnia 1939 roku Helena umiera.

Michalina Halina Ciepielowska przychodzi na świat ( 29 września 1895 lub 02 lutego 1895) w Tarnowie.. niestety tej informacji nigdzie nie jestem w stanie potwierdzić... mimo dobrych chęci dyrektora AD w Tarnowie nie udał się odnaleźć jej aktu urodzenia mimo że przeszukane było kilka potencjalnych parafii. Kilka roczników. Nic. Pozostaje mi jedynie zawierzyć danym ze spisu ludności z 1900 roku gdzie podana jest data 29 września, lub danym z nekrologu (02 lutego 1895).
Michalina wyemigrowała do USA. Pojawia się na listach załogowych.
Umiera 19 marca 1992 roku w Lakewood, w domu spokojnej starości.
Pochowana jest w Pruszkowie- Żbikowie.

Józef Ciepielowski urodził się  21 lipca 1897 w Krakowie. Ochrzczony w kościele św. Szczepana.
należał do 1 Pułku Strzelców Podhalańskich Armii Krajowej, wcześniej związany z Legionami. 
 Ożenił się z Wandą Ilnicką. Zamieszkali w Komorowie pod Warszawą.  Mieli dwoje dzieci...  Józef zmarł w 1977 roku w Nadarzynie, jego żona która była dla mnie jedyna prababcią choć cioteczną zmarła w 2000 roku. Oboje pochowani są w Pruszkowie - Żbikowie... 

Jerzy Marian Ciepielowski urodził się 07 grudnia 1899 roku w Krakowie. Poszedł w ślady starszego brata i wstąpił do wojska. Był redaktorem pisma "Żołnierz Wielkopolski", prowadził audycje radiowe. 
Poślubił starszą od siebie śpiewaczkę operową Aleksandrę Szafrańską. Wyemigrowali do Londynu. Gdzie zmarli i zostali pochowani na cmentarzu Municipal Cemetery North Sheen Middlesex England. 

To wszyscy których znalazłam ... Babcia wspominała jeszcze o Ludwice i o jednym Chłopcu którego imienia nie była pewna...  może kiedyś trafię... i zwrócę mu imię i pamięć. 

Teraz czeka mnie wyzwanie. Rodzeństwo Ludwika i Marii. z Marią jest łatwo bo rodzina krakowskich Żydów nie przemieszcza się zbytnio... za to rodzina Ludwika... ech znów ganiają po okolicy... i znów będę się miotać...



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz