czwartek, 7 marca 2013

Ciocia Miciusia i Gryf

Kiedy byłam w pierwszej ciąży i przez chwilę myślałam że będzie to dziewczynka, wybrałam imię Michalina. Bardzo mi się podoba. Mnie nie kojarzyło się z niczym ale mojej Mamie od razu przypomniało Ciocię Miciusię.
Michalina Ciepielowska, bo o niej mowa, była siostrą mojej prababki.  Wyemigrowała do USA, uzyskała obywatelstwo amerykańskie. Zmarła w 1992 roku w Lakewood. Pochowana jest na cmentarzu  w Pruszkowie- Żbikowie.
Ciocia Miciusia przyjeżdżała kilka razy do Polski. Przyjazd "amerykańskiej" Ciotki był wydarzeniem nie tylko rodzinnym. Oczekiwali je przybycia również sąsiedzi.  Fakt ten wykorzystali skrzętnie rodzinni wesołkowie.
Jeden z nich, nie pamiętam czy brat czy któryś z zięciów jej siostry, przebrał się w damskie ubrania. Włożył kapelusz, umalował się- efekt był porażający bo w niczym nie przypominał nobliwej pani a raczej panią bardzo lekkich obyczajów na emeryturze... w dodatku z włochatymi rękami.
Pseudo Ciocię przedstawiono sąsiadom, którzy z namaszczeniem witali ją pocałunkiem w rękę, nie mając odwagi zauważyć że coś tu jest nie tak...

Nie muszę chyba tłumaczyć oburzenia oraz wściekłości sąsiadów jak w Komorowie zawitała prawdziwa Ciocia Miciusia... a cały żart wyszedł na jaw.

Ciotka Michalina jest ciekawa nie tylko dlatego, że mieszkała w USA, podróżowała statkami, w związku z czym ślady po jej podróżach  i życiu są na Ancestry ale jeszcze dwóch powodów.
Według dokumentów urodziła się w Tarnowie- niestety nie ma tam po niej śladu. Przypuszczalnie była ochrzczona w innym miejscu ale gdzie i kiedy? Nie mam pojęcia. Dyrektor Archiwum Diecezjalnego w Tarnowie przekopał wszystkie parafie Tarnowskie i okoliczne i inne związane z rodzina przy okazji wyciągania akt reszty jej rodziny i nic nie znalazł.
A druga sprawa to Michalina zaczęła używać nazwiska Gryf Ciepielowska powołując się na szlacheckie pochodzenie. Faktycznie są wzmianki i Gryf Ciepielowskich w wykazie szlachty galicyjskiej i bukowińskiej ("Poczet szlachty  galicyjskiej i bukowińskiej") tylko jeszcze nie mam dowodów że "moi" Ciepielowscy sa "Gryfami"


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz